Periode vanaf 1980

In de periode 1980 – 2005 was Gislebert de impresario van Jasperina de Jong en uitvoerend producent van alle Lurelei–producties van Jasperina de Jong en Eric Herfst. Titels: Tussen zomer en winter (seizoen 1981 – 1982), de musical Fien met Jasperina in de titelrol en verder Gerard Cox, Willy van Heesvelde, Rients Gratama, Loeki Knol en Reina Boelens (twee seizoenen 1982 – 1984). Daarna een televisie-productie ervan in samenwerking met de KRO, regie Jan Keja, vervolgens het toneelstuk Bij Gebrek aan Bewijs (Extremities) van William Mastrosimone met naast Jasperina in de rolbezetting Ellis van den Brink, Marja Lieuwen en Paul Gieske. Ook de cabaretprogramma‘s De Gekkin van de Gracht, Victoria, Tour de Chant en Morgenster, een solo-toneelvoorstelling met twee éénakters uit Talking Heads van Alan Bennett, in de vertaling van Coot van Doesburg, regie Lodewijk de Boer. De laatste regisseerde ook een muzikale productie van Ivo de Wijs en Joop Stokkermans met Lieuwe Visser en Jasperina, getiteld Lang Leve de Opera. Jasperina zingt Kurt Weill (en Hanns Eisler en Paul Dessau) was een liedrecital dat zij in 1998 bracht met aan de vleugel Gerard Bouwhuis.

v.l.n.r. Jasperina de Jong in FienDe gekkin van de gracht en Morgenster

Ook vertegenwoordigde Gislebert in Nederland en Belgie Seth Gaaikema met iedere twee jaar een nieuw productie, Henk van Ulsen met een groot aantal solo-voorstellingen, het Italiaanse clownsduo I Colombaioni, de dansgezelschappen Pilobolus, Donald Byrd en Momix, Les Ballets Trockadero de Monte Carlo en de Parsons Dance Company uit New York, Boris Eifmann uit Sint Petersburg (i.s.m. Hans Smit), Gitanos de Granada uit Andalusië en Nuevo Ballet Español uit Madrid (beide i.s.m. Centro Flamenco Puro), het Staatsdansgezelschap van Wit – Rusland uit Minsk, Yamo Yamo (i.s.m. Karime Ouedraogo) uit Ivoorkust en vertegenwoordigde Gislebert de musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen o.l.v. Linda Lepomme met musicals als A little night music, She Loves me, Merrily we roll along en de Red Star Line, groot gemonteerde musicals die in Antwerpen werden gecreëerd en waarvan daarna tientallen voorstellingen in de Nederlandse schouwburgen werden gegeven.

v.l.n.r. affiches van de Parsons Dance Company, Yamo Yamo en Pilobolus

Verder bracht Gislebert de Compagnie Philippe Genty, betoverend beeldend theater uit Parijs. Iedere nieuwe productie ging op tournee door Nederland en Vlaanderen en kon zich verheugen in een grote populariteit bij een vast publiek.

Purper , de bekende cabaretgroep in wisselende samenstellingen, maar steeds met Frans Mulder en Alfred v.d.Heuvel, was jarenlang onder de hoede van Gislebert. Ook José Kooning, Sanne Wallis de Vries, Veldhuis & Kemper en Margreet Dolman (Paul Haenen)  werden door het Impresariaat Gislebert Thierens vertegenwoordigd .

Verder vertegenwoordigde Gislebert het Dansgezelschap Reflex in Groningen en de Toneelgezelschappen Het Vervolg (nu Toneelgroep Maastricht) en het MUZtheater in Zaandam.

Last but not least organiseerde hij tweemaal een tournee van het meesterlijke BREL – programma van de Vlaamse Filip Jordens (i.s.m. Hans Focking).

Jaren ’80

  • 1983-1984: Aan het langste eind (Entertaining Mr Sloane) van Joe Orton. Met Kitty Courbois, Gerard Thoolen, Jaap Hoogstra en Matthias Maat. Regie: Walter Kous
  • 1984-1985Gekortwiekt (In the name of the father) van Lezley Havard. Met Edmond Classen/Jules Croiset, Frederik de Groot en Hans Cornelissen. Regie: Josephine van Gasteren.
  • 1986-1987: Publiek, musical van Seth Gaaikema en Bob Zimmerman. Met o.a. Serge-Henri Valcke, Allard van der Scheer, Simone Kleinsma, Erna Sassen, Marjolein Sligte en Marloes van den Heuvel. Regie: Willem Nijholt.
  • 1987-1988Droom van een vrouw (Woman in Mind) van Alan Ayckbourn. Met o.a. Anne-Wil Blankers, Edmond Classen, Frans Vorstman en Wilbert Gieske. Regie: Willem Nijholt.
  • 1988-1989: Er valt een traan op de tompoes van Annie M.G. Schmidt. Met Henny Orri, Allard van der Scheer, Henriette Tol, Margreet Blanken en Thijs Feenstra. Regie: Adrian Brine.
  • 1989-1990: Toekomstmuziek (Henceforward) van Alan Ayckbbourn. Met o.a. Gees Linnebank, Jenny Arean, Kees Coolen, Wivineke van Groningen en Lot Lohr. Regie: Alan Strachan.
  • 1989-1990: Jaloezieën van Haye van der Heyden. Met Annet Nieuwenhuijzen, Allard van der Scheer, Edwin de Vries en Elsje de Wijn. Regie: Andy Daal.
    • 1990-1991: Jaloezieën (reprise). Trudy Labij neemt de rol van Elsje de Wijn over.

Tweemaal Aan het langste eind; rechts Mathias Maat en Gerard Thoolen. Rechts: Anne Wil Blankers en Wilbert Gieske in Droom van een vrouw.

Seizoen 1991-1992

  • Private Lives van Noël Coward. Met Willem Nijholt. Trudy Labij, Thijs Feenstra en Esther Roord. Regie: Andy Daal.
  • Melanie Klein van Nicholas Wright. Met Annet Nieuwenhuijzen, Marjon Brandsma en Nettie Blanken. Regie: Mette Bouhuijs.
  • Goed/Fout van Haye van der Heyden. Met Ina van Faassen, Nelly Frijda, Dorijn Curvers, Kees Coolen, Huge Haenen, Ton Kuyl en Caroline Almekinders. Regie: Christiaan Nortier.
  • Liefdesbrieven (Love Letters) van A. Gurney. Met Petra Laseur en Jeroen Krabbé.

v.l.n.r. de cast van Private Lives en Jeroen Krabbé en Petra Laseur in Liefdesbrieven.

Seizoen 1992-1993

  • Liefdesbrieven (reprise). Adriaan van Dis neemt de rol van Jeroen Krabbé over.
  • Roze krokodillen, musical van Haye van der Heyden en Martin van Dijk. Met o.a. Vera Mann, Hein van Beem, Annet Nijder, Joep Onderdelinden en Esther Roord. Regie: Aram Adriaanse. Choreografie: Rick Atwell.
  • We hebben samen een paard van Annie M.G. Schmidt. Met Annet Nieuwenhuijzen, Trudy Labij, Rick Hanké, Hugo Haenen en Genio de Groot. Regie: Christiaan Nortier.
  • De markiezin (The Marquise) van Noël Coward. Met Anne-Wil Blankers, Willem Nijholt, Allard van der Scheer, Frans Kokshoorn, Hymke de Vries, Arnica Elsendoorn, Vastert van Aardenne, Ad Hoeymans en Hans Somers. Regie: Jules Royaards

Seizoen 1993-1994

  • Nu sijt wellecome (Absurd person singular) van Alan Ayckbourn. Met o.a. Trudy Labij, Kitty Janssen, Glenn Durfort en Kees Coolen. Regie: Jules Royaards.

Seizoen 1994-1995

  • Later is te laat (Present Laughter) van Noël Coward. Met o.a. Willem Nijholt, Gerrie van der Klei en Liz Snoyink. Regie: Jules Royaards.
  • De Woonboot van Haye van der Heyden. Met o.a. Trudy Labij, Gees Linnebank en Bodil de la Parra. Regie: Andy Daal.
  • Oleanna van David Mamet (i.s.m. Andreas Landshoff). Met Peter Faber en Caroline Almekinders. Regie: Lodewijk de Boer.

Seizoen 1995-1996

  • Faya, musical van Hugo Heinen en John Wooter, met muziek van Franky Douglas. Met o.a. Stanley Burleson, Jetty Mathurin en Helen Kamperveen. Regie: Lodewijk de Boer. Ter gelegenheid van 20 jaar onafhankelijkheid van Suriname.
  • Drie grote vrouwen (Three Tall Women) van Edward Albee (i.s.m. Andreas Landshoff). Met Ellen Vogel, Edda Barends en Caroline Almekinders. Regie: Christiaan Nortier.

De affiche en cast van Faya; op de foto rechts Jetty Mathurin en Stanley Burleson. Foto’s: Jan Swinkels

Seizoen 1996-1997

Een goed ontbijt
  • Een goed ontbijt (Skylight) van David Hare. Met Catherine ten Bruggencate, Peter Faber en Roeland Fernhout. Regie: Berend Boudewijn.
  • Amanda van Water van den Broeck (Gouden Gids Publieksprijs 96/97). Monoloog gespeeld door Ingeborg Elzevier. Regie: Christiaan Nortier.
  • Mussen en Zwanen van Haye van der Heyden. Met Hans Breetveld, Eric Corton, Frederique Huydts en Hymke de Vries. Regie: Christiaan Nortier.

Seizoen 1997-1998

Hooikoorts met  Bram van der Vlugt, Anne Wil Blankers en Maike Meijer
  • Amanda, reprise.
  • Loslopende vrouwen van Haye van der Heyden. Met Kitty Courbois, Trudy de Jong, Hans Cornelissen en Ricky Koole. Regie: Victor van Swaay.
  • Hooikoorts (Hay Fever) van Noël Coward. Met Anne-Wil Blankers, Bram van der Vlugt, Sander Commandeur, Hymke de Vries, Marja Lieuwen, Maike Meijer, Hugo Haenen, Yorick van Wageningen en Suze Broks. Regie: Alan Strachan.

 

Seizoen 1998-1999

Jasperina de Jong en Jenny Arean speelden beiden de hoofdrol in Heerlijk duurt het langst. Drie dagen achter elkaar Jasperina en de volgende drie dagen Jenny. Er werden twee première-voorstellingen gegeven.
  • Heerlijk duurt het langst van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink. Met Jasperina de Jong/Jenny Arean, Marnix Kappers, Rients Gratama, Paul de Leeuw/Frans Mulder, Sjoera Retèl, Bas Hoeflaak en Eva Poppink. Regie: Ruut Weissman.
  • Ja ja, de liefde (Things we do for love) van Alan Ayckbourn. Met Trudy Labij, Peter Faber, Aly Bruinsma en Jan van Eijndthoven. Regie: Berend Boudewijn.
  • Volgens Myra (Amy’s View) van David Hare. Met Ingeborg Elzevier, Victor Löw, Caroline Almekinders, Allard van der Scheer en Tjebbo Gerritsma. Regie: Christiaan Nortier.
  • Mussen en Zwanen II van Haye van der Heyden. Met Hans Breetveld, Eric Corton, Frédérique Huydts en Hymke de Vries. Regie: Christiaan Nortier.

Seizoen 1999-2000

  • Zoo Story/Old Friends (Albee/Mitchell) i.s.m. Andreas Landshoff. Met Victor Löw en Leslie de Gruyter. Regie: Edward Albee.
  • Kortsluiting van Haye van der Heyden. Met Allard van der Scheer, Nelly Frijda, Rick Nicolet en Hymke de Vries. Regie: Christiaan Nortier.
  • Er valt een traan op de tompoes van Annie M.G. Schmidt. Met o.a. Trudy Labij, Jules Hamel en Vincent Croiset. Regie: Peter Pluijmakers.

Seizoen 2000-2001

Henny Orri in Rose
Henny Orri in Rose
  • Spotgeesten (Blythe Spirit) van Noël Coward. Met Trudy Labij, Kees Coolen, Bea Meulman, Anne-Mieke Ruyten, Francine Dreessen, Will van Selst en Katarina Justic. Regie: Andy Daal.
  • Rose, monoloog van Martin Sherman. Met Henny Orri. Regie: Christiaan Nortier (genomineerd voor de Theo d’Or).

Seizoen 2001-2002

  • Shirley Valentine, komedie van Willy Russell, met Trudy Labij. Regie: Robert Prager.

Seizoen 2002-2003

Affiche van Flatzooi
Affiche van Flatzooi
  • ’t Schaep met de 5 pooten, Musicalversie van de populaire televisieserie van Eli Asscher en Harry Bannink. Bewerking Lars Boom. In de hoofdrollen Marjan Luif, Rob van de Meeberg, Ellen Pieters en Clous van Mechelen. De voorstelling werd geproduceerd door het Amsterdams Kleinkunst Festival o.l.v. Evert de Vries.
  • Flatzooi (oorspronkelijk Flatspin), komedie van Alan Ayckbourn, regie Andy Daal, met o.a. Lottie Hellingman, Olaf Malmberg, Serge-Henri Valcke, Marja Lieuwen en Thijs Feenstra, decor Roel Schneemann.
  • Gloed, naar de roman van Sandor Marai, bewerking Ger Thijs, regie Ursul de Geer met in de hoofdrollen Eric Schneider en Dries Smits en verder met Heleen Pimentel. Deze productie won de NRC Publieksprijs 2002.
  • Rose (reprise) met Henny Orri. Deze voorstelling werd wegens groot succes geprolongeerd.

Seizoen 2003 / 2004

  • Blue Orange van Joe Penhall in de regie van Peter Tuinman met in de hoofdrollen Bram van der Vlugt, Dennis Rudge en Pieter van der Sman. Co-productie met Het Nationale Toneel
  • In het seizoen 2003 – 2004 was Gislebert met Pim Wallis de Vries verantwoordelijk voor de herneming van de productie Gloed. In het seizoen 2002 – 2003 moest namelijk een aantal voorstellingen geannuleerd worden als gevolg van een hartfalen bij Eric Schneider. Gezien het geweldige succes van de productie kon de voorstelling niet alleen een jaar later hernomen worden, maar ook nog tientallen malen worden bijgeboekt.

Intussen richtte Pim Wallis de Vries een eigen productie B.V. op in het jaar 2003. In 1999 was Pim in dienst getreden van het Impresariaat Gislebert Thierens, nadat hij zijn directeurschap van de Leidse Schouwburg had beëindigd. Pim had vroeger met Brigitte van Gool jarenlang het impresariaat Stalles geleid en wilde graag weer terug in deze branche.

Het Impresariaat Wallis en het Impresariaat Gislebert Thierens verhuisden naar de Hobbemakade 29, want Gislebert wilde gaan afbouwen en de leiding aan Pim overdragen. Dan was het beter dat het kantoor niet langer aan huis van Gislebert zou zijn (in de Jan Luijkenstraat 21 woonde hij op de twee bovenste étages en het kantoor was gevestigd op de parterre en de eerste verdieping).

Seizoen 2004 – 2005

  • Adem! een toneelstuk van David Hare die het schreef voor Maggie Smith en Judy Dench. Hier werden de rollen gespeeld door Annet Nieuwenhuijzen en Sacha Bulthuis, in de regie van Antoine Uitdehaag, vertaling Coot van Doesburgh. Première in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag op 18 december 2004.

In de daarna volgende seizoenen heeft Gislebert nog als impresario de belangen van verschillende gezelschappen behartigd, tournees geboekt en heeft hij als agent van een aantal podiumkunstenaars gefungeerd.

Hij organiseerde tournees voor  o.a. Purper , de Compagnie Philippe Genty, Momix, Pilobolus en Filip Jordens. In 2010 beëindigde hij zijn activiteiten.

Hij was 7 jaar lang lid van de voormalige Raad voor de Kunst (nu Raad voor Cultuur) in Den Haag, maakte daarna 7 jaar deel uit van de commissie  die namens de VSCD (Vereniging van Schouwburg- en Concertdirecties) de jaarlijkse toneelprijzen toekende en maakte daarna een seizoen deel uit van de jury van het Theaterfestival, dat die keer onder leiding stond van Clairy Polak.

Deel uitmakend van het bestuur van de Stichting Oeuvre Jan van de Vossen heeft Gislebert na de dood van Jaap Wieringa, die de partner was van Jan van der Vossen, voorgesteld om jaarlijks de opdracht aan twee jonge talentvolle schilders te verstrekken om de winnaars van de Theo d’Or- en Louis d’Or-prijzen te laten portretteren en om die portretten ieder jaar te onthullen tijdens het Theaterfestival en te plaatsen in de ere-galerij van de Stadsschouwburg van Amsterdam. De portretten die door de schilder Jan van der Vossen zelf zijn vervaardigd van Kitty Courbois en Willem Nijholt , in opdracht van Gislebert, hangen al een paar decennia in die ere-galerij.